woensdag 14 maart 2018

De vier seizoenen


De zaterdagbladzijde in de vastenkalender van Broederlijk Delen is voorbehouden voor Erik Galle. Het is een man van woorden, psychotherapeut ook, auteur en priester van het aartsbisdom Mechelen-Brussel. Hij werkte heel lang voor Braambos en is nu medewerker van de uitgeverij Halewijn.
De mensen vragen hem soms wel eens welk seizoen hij het mooiste vindt. Galle kan niet kiezen, zegt hij: “Gewoon omdat ik vind dat ze allemaal iets hebben. Bij elk seizoen zie ik een bepaald soort mens voor mij.”

Priester Erik Galle (c) Kerknet
Aanstaande woensdag begint de astronomische lente en dus vroeg ik me af wat hij van lentemensen denkt. Galle schrijft daarover: “Lentemensen zijn mensen die bruisen van het leven. Het zijn kleurrijke mensen, zachte mensen zoals nieuwe bladeren dat kunnen zijn. Ze komen uit de winter, hebben vaak pijn en lijden net achter zich gelaten.”
Bij zijn overwegingen schrijft Erik Galle ook een gebed:

Gij, God, zijt er altijd. Tijdens de koude van de winter,
wanneer ik me eenzaam voel en bang.
Maar ook tijdens de lente, wanneer ik leven voel en U dank en prijs.
In de zomer zing ik een lied voor U.
In de herfst vraag ik U om mij niet los te laten.
De hele jaarkring lang blijft Gij bij mij.
Ik wil hetzelfde doen: in vreugde en verdriet blijf ik bij U.

Ik ben benieuwd welk soort seizoensmensen jullie zijn. Je mag het me altijd schrijven: per mail diaken.tielt-winge@telenet.be of per brief naar Kerkstraat 12 a, 3391 Tielt-Winge.
Zelf hou ik ook van de charme van elk seizoen. Nu het lente wordt, kijk ik uit naar de bloesems en dat frisse en broze lentegroen waarvan je maar enkele weken kan genieten. De dartelende lammetjes in de wei, de eerste hommels en vlinders, het stemt me vreugdevol. En op het einde van de lente, wanneer de zon al wat harder gaat branden, verandert mijn stemming en begin ik te hunkeren naar de zomer… Er is altijd dus wel iets om naar uit te kijken.
Diaken Luc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank u wel voor uw reactie. Van zodra ze is nagelezen en goedgekeurd, zullen we ze publiceren.